Tillid er godt, men kontrol er bedre

Af Kim Valentin 3

Bankerne tager det for givet, at det er et spørgsmål om tid, før tilliden til branchen er genoprettet. Men er det nu også fornuftigt at have tillid til bankerne? Måske er vi bare blevet klogere?

Formanden for Barclays Bank i Storbritannien, udtalte i den forgangne uge, at det vil tage mindst 5 til 10 år at genoprette tilliden til banksektoren. Lignende udmeldinger er tidligere kommet fra andre direktører, formænd og brancheorganisationer.

Selverkendelse

Det er naturligvis godt, hvis bankerne har tilstrækkelig selverkendelse til at indse, at tilliden til branchen er væk efter finanskrisen.

Hvor dybt selverkendelsen stikker, virker dog tvivlsomt, når man ser, hvordan bankerne fortsat driver deres forretning – især på investeringsområdet.

Problemet er, at bankerne selv og mange uden for branchen tror, at det ikke bare er muligt at genoprette tilliden, men at det også er fornuftigt at gøre det.

Tillid

Da forretningsvilkårene i finanssektoren blev liberaliseret fra 1990 til 2008, skete det i tillid til, at friheden ikke blev misbrugt. Det gik jo desværre galt, da alt for mange banker oversatte liberalisering med frihed til at snyde deres kunder.

Det må ikke ske igen. Derfor skal vi heller ikke vise finanssektoren den samme tillid en gang til. Vi må indrette banksystemet, så der ikke kan snydes. Erfaringen viser os, at kan der snydes, så bliver der snydt – i stor stil!

Snyd

Et af problemerne er, at det er meget vanskeligt at undersøge, hvad der sker, når der snydes. Finansielle transaktioner sker ofte på tværs af landegrænserne, og det er svært at skaffe dokumentationen.

Vi er desværre nødt til at indrette alle systemer på, at der vil blive snydt, uanset om der er dokumenterede eksempler på snyd. Vi så snyderiet med LIBOR- og EURIBOR-renterne. Senest er der iværksat en undersøgelse af, om bankerne har snydt med valutakurser, hvor det passede dem.

Bevar mistilliden

Hvilke andre skeletter, der venter i skabene, kan vi kun gisne om, men sandsynligheden for, at vi har fået alt at vide er meget lille.

For den enkelte kunde handler disse sager om marginaler. Men i det store billede drejer det sig om den finansielle sektors troværdighed – det har formanden for Barclays jo ganske ret i.

Vi skal derfor ikke genoprette en dårligt begrundet tillid. I stedet må vi opretholde en permanent fornuftig skepsis overfor hele branchen og så udforme reglerne efter dette princip.

Med venlig hilsen

Kim Valentin

Finanshuset i Fredensborg

Læs om investering, pension og privatøkonomi i ugebrevet FinansNyt. Send mig FinansNyt helt gratis

3 kommentarer RSS

  1. Af Tillid er godt, men kontrol er bedre - Finanshuset i Fredensborg

    -

    [...] Læs artiklen jan 08th, 2014 | Tags:banker, kontrol, tillid ALLE UDGAVER AF FINANSNYT [...]

  2. Af e. k.

    -

    aåh jaa – det er “saying” var faktisk “opfundet af Lenin hamselv (selv om jeg ikke deler ret meget med ham)
    br
    ke

  3. Af Steen Qvist

    -

    I øvrigt mener jeg bankhemmeligheden bør ophæves, vi kan ikke kontrollere de snydetampe nok. Så havde vi nok noget før opdaget deres fuldstændigt vanvittige udlån med sikkerhed i absolut ingenting og de er allerede i dag i gang med at sætte alle gebyrer op, så vi skal betale for krisen to gange samtidig med, at de har hævet lønningerne til både de menige og direktørerne som har udført deres job så extremt dårligt og løgnagtigt og givet os andre så mange tab, at de i mange tilfælde skulle være fyret uden håndtryk og pensioner. Nu har bankerne i, jeg ved ikke hvor mange år, stjålet rentedage, som siden bilens opfindelse har været forældet, da man ikke bruger cykelbude til at bringe penge rundt fra bank til bank men klarer det elektronisk, og først slut 2013 kan man få sine penge samme tidspunkt som betaleren overfører dem fra sin bank. .Nogle banker er stadig så frække at tage et gebyr hvis pengene skal være disponible samme dag, blot endnu et eksempel på sygelig bankadfærd. Hold øje med dem og skift bank ind i mellem, så de ikke regner dig for idiot.

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info